2011-03-07



Iris Apfel är förmodligen en av våra mest favorit människor i världen. Den 89-åriga inredning och textil formgivare har varit en modeikon ända sedan hon började dyka upp i Bill Cunningham "fotosidor är i The New York Times , och vi är hårt pressade att tänka på en person som har en mer individuell känsla för stil - för antingen sina hem eller sina garderober. Varför går kväll när vi mötte henne på en fest Ralph Lauren kastade för nyinstallerad Architectural Digest redaktör Margaret Russell , vi kunde inte låta bli att fråga henne några frågor om hennes stil, både hemma och på gatan. Och vi fick reda på att inte alltför länge från nu, kommer hon att dela sin personliga stil med världen genom en smyckeskollektion.

           "Tror du att det är viktigt för kläder designers att göra inredning arbete?"

Jag tror att båda fälten hänger ihop och det är en del av en livsstil. En klänningar du utanför och en håller dig klädd inside.I tycker det är en bra kombination. Speciellt när man har talang så här. Denna samling är en knockout. Jag älskar det. Jag har aldrig varit i denna butik innan och jag är goggle-eyed. Det är otroligt.


"Du är känd för ditt arbete att utforma inredning och textilier. Hur kom du dekorera    den första lägenheten du hade på egen hand?"

Jag hade aldrig en. Jag bodde hemma. Det var annorlunda på den tiden. Jag funnits sedan dinosaurierna var roaming jorden. Ja, nästan. I dessa dagar, om du inte var från bortrest, fina flickor bodde hemma. Jag var på [New York] University, och då var jag hemma och då jag gifte mig.

Självklart, jag älskar antikviteter, och jag var mycket tur som har en fantastisk lägenhet på östra 79th Street mellan Fifth och Madison. Mitt sovrum var 19 meter med 27 meter med 14 meters takhöjd, vedeldade spis. Divine taket. Vad vi hade i charm vi saknade i avloppsledningarna. Men det var underbar. Anyway, jag gillar gamla saker. Jag gillar moderna saker, men inte för människors hem ... komplett modernist, har minimalistisk modern för mig ingen själ.


"Du är i den nya dokumentären om New York Times street style fotograf Bill Cunningham. Tror du att du skulle vara en modeikon, om han inte hade börjat fotografera dig?"

Kanske inte. Jag tycker det är hysteriskt att jag är en ikon. Vid min ålder jag ska ut på bete, men jag gör alla möjliga nya saker, som att göra en smycken insamling och allt möjligt. Men Bill är underbar. Bill lanserade mig verkligen, med det stycke i The New York Times. Min visa [på Metropolitan Museum of Art] hade ingen pre-press, och han bara kom och sedan gick allt i brand. Jag avgudar honom, han är bara underbar.

Teknologiskt Jag bor i 18th century, och jag kan inte använda en dator. Så jag har aldrig sett någon hemsida. Jag vet inte ens vad som finns därute. Folk säger att jag är överallt, men jag aldrig se det.


"Vad kan du berätta om dina smycken insamling? Har du design armbanden du bär nu?"

Jag vet inte - det är bara prototyper, så vi måste sålla ner, fylla ut. Det ska bli en intressant samling när det är färdigt, men jag vet inte om det kommer att bli. Men det bör inte vara för lång. Jag ska låta dig veta när det händer.

(Info: http://www.styleite.com/media/iris-apfel-jewelry-collection/)
(Pic: http://columbine.freshnet.se/)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0